Høringssvar på vej til Vejdirektoratet: Næstved Kommune påpeger kritiske konsekvenser ved evt. besparelser på motorvejen mellem Næstved og Rønnede | Næstved Nyt
Vejdirektoratet har for nylig offentliggjort en ny miljøkonsekvensvurdering og et reduceret projektgrundlag for motorvejen mellem Næstved og Rønnede og sendt dette materiale i høring.
Økonomiudvalget skal på deres møde 29. september 2025 derfor drøfte et samlet høringssvar fra Næstved Kommune.
Af udkastet til høringssvar, som er på mødedagsordenen fremhæves det indledningsvis, at projektet vil få en gavnlig samfundsøkonomisk gevinst, hvor motorvejen vil være en dynamo for udviklingen af det sydlige Sjælland.
Som ved andre motorvejsprojekter i Infrastrukturaftalen fra 2021 har de stigende priser dog betydning for den samlede økonomi. Derfor foreslår Vejdirektoratet at spare på projektets elementer.
De foreslåede besparelser som er sendt i høring er:
• Reduktion af vejens samlede tværsnit med op til 2,5 meter.
• Reduktion til én vognbane med nødspor i hver retning mellem Vester Egede og Syd motorvejen.
• Reduktion af faunapassagen ved Brødebækken.
• Reduktion af faunapassagen ved Boserup med 25-35 meter.
• Reduktion af faunapassagen ved Vester Egede med 25-35 meter.
• Udbygning af to rastepladser ved Rønnede medtages som et muligt tilvalg.
• Nødspor asfalteres, men anlægges uden fuld bæreevne.
• Diverse mindre reduktioner i bygværker.
Den endelige projektudformning for motorvejen, med eller uden besparelsesforslagene, skal fastlægges i forbindelse med afklaringen af projektets økonomiske rammer og aftales i forligskredsen, hvorefter tilpasningerne evt. implementeres i forbindelse med vedtagelse af anlægsloven i Folketinget.
Særligt for den foreslåede reduktion af vejens samlede tværsnit og den foreslåede reduktion til én vognbane med nødspor i hver retning mellem Vester Egede og Syd motorvejen gælder det, at det vil få konsekvenser for projektets samfundsmæssige bidrag og for borgernes hverdag, lyder det i udkastet til kommunens høringssvar til Vejdirektoratet.
De øvrige foreslåede besparelser kan give udfordringer i forhold til de miljømæssige konsekvenser, lyder det i svarudkastet.
Af de mest kritiske konsekvenser for projektets samfundsmæssige bidrag og borgernes oplevelse nævnes i udkastet til høringssvaret, at de foreslåede besparelser vil føre til:
• Mindre kapacitet. Besparelserne vil mindske kapaciteten på strækningen og derved risikere øget trængsel og flere køer. Stik imod den overordnede hensigt med projektet.
• Ringere sikkerhed. Besparelserne vil mindske trafiksikkerheden på strækningen, hvilket ellers er en af de store gevinster ved etablering af motorvejen.
• Øget utryghed. Besparelserne vil give forøget utryghed og mindske kørekomforten blandt bilisterne.
• Færre udviklingsmuligheder. Besparelserne vil begrænse fleksibiliteten på strækningen i forhold til fremtidige opgraderinger.
• Udfordringer med den daglige drift. Besparelserne vil komplicere opgaver ifm. vedligehold af strækningen og oprydning efter ulykker o.l.
Hver af de fem konsekvenser risikerer at mindske projektets samfundsøkonomiske bidrag, og kan dermed få betydning for motorvejens samlede økonomi – også selvom besparelserne på kort sigt bidrager til lavere anlægsomkostninger.
Udkastet til høringssvar uddyber yderligere to af Vejdirektoratets spareforslag.
Reduktion til én vognbane med nødspor i hver retning mellem Vester Egede og Syd motorvejen vil have betydning for motorvejen mellem Rønnede og Næstved som helhed,. Motorveje har overordnet den funktion, at de skal sikre en hurtig, effektiv og sikker transport, hvilket den foreslåede reduktion vil kompromittere, lyder det i udkastet fra Næstved Kommune.
Når antallet af spor for et stykke af strækningen reduceres, falder kapaciteten selvsagt markant med øget risiko for køer og forsinkelser. Den foreslåede reduktion vil derudover yderligere bidrage til flaskehalse, hvor vejen går fra to til ét spor, hvilket ikke kun er en udfordring for effektiv trafikafvikling, men også øger risikoen for ulykker, fremgår det af svarudkastet.
Reduktionen vil også have betydning for den tunge trafik på strækningen. Med ét spor mistes muligheden for at adskille langsom og hurtig trafik, og det vil føre til en langsommere gennemsnitshastighed – også et godt stykke før sammenfletningen – samt en risiko for flere og farligere overhalingsforsøg før sammenfletningen og i uegnede situationer. Reduktionen af spor vil altså samlet set føre til et tab af produktivitet som konsekvens af en længere rejsetid og en øget risiko for ulykker, lyder det videre.
Reduktion af vejens samlede tværsnit med op til 2,5 meter har særligt betydning for den samlede sikkerhed på motorvejsstrækningen og en reduktion af tværsnittet vil dermed betyde en lavere trafiksikkerhed på strækningen. Det sker, fordi en mindre vejbredde vil give en større risiko for påkørsel af autoværnet i midterrabatten, samt en mindre margin for kørselsfejl hos bilisterne – særligt ved overhalinger, hvor risikoen for konflikter også øges, fremgår det af svarudkastet.
I det opdaterede projektforslag forslås der en reduktion af faunapassagen ved Brødebækken, faunapassagen ved Boserup med 25-35 meter og faunapassagen ved Vester Egede med 25-35 meter.
En reduktion af bredden på faunapassagen ved Brødebækken og på de 2 store faunabroer ved Boserup og vest for Vester Egede, vil få meget store konsekvenser for områdets dyreliv og især for kronvildt i området. Begge faunabroer foreslås reduceret med over 50 procent.
Faunabroen ved Boserup har på vejforløbet nord gennem skoven, det som et tilvalg at faunabroen også kommer til at gå hen over landevejen. Næstved kommune vil anbefale at man foretager dette tilvalg. Alternativet er at dyrene efter passage af motorvejens faunabro bliver ledt direkte ud på landevejen til stor fare for bilister og dyr, lyder det sluttelig i udkastet til høringssvar.
Økonomiudvalget drøfter hele høringssvaret på deres kommende møde, hvorefter det inden længe fremsendes til Vejdirektoratet.