Ny SFO-strategi i Næstved skal få børn til at mærke, at skoledagen slutter og fritiden begynder

Legeplads-leg, krea-projekter og brætspil skal vægtes endnu mere i Næstved Kommunes SFO’er.

Næstved Kommune har lanceret en ny SFO-strategi, “Alle børn og unge deltager i værdifulde fællesskaber”, som sætter fokus på børns fritid og værdien af fællesskab. Strategien er resultatet af en omfattende inddragelsesproces, der involverede medarbejdere, skolebestyrelser, organisationer, lokalråd og børn fra alle SFO-afdelinger. Det fortæller Næstved Kommune i en pressemeddelelse.

SFO-strategien er baseret på et forløb med KL om øget kvalitet i SFO og fritidstilbud.

Formålet med strategien er at skabe den bedste hverdag for børnene, hvor fritid er en kvalitet. Dette understreges af Lars Hoppe Søe, formand for Børne- og Uddannelsesudvalget, der sammen med udvalget mener, at mange børns fritid begynder i de gode SFO’er.

Folkeskolereformen i 2014 betød længere skoledage og mindre fritid, men med beslutningen om øgede frihedsgrader til folkeskolerne, skal fokus igen rettes mod fritidsdelen. Børnene skal mærke, at skoledagen slutter og fritiden begynder, når de træder ind i SFO’erne.

SFO-leder på Fladsåskolen, Thomas Christensen, glæder sig over det fornyede fokus på legens værdi. 

- Hos os kan børnene bruge over en time på at lege ”gamle” lege som dåseskjul og fangeleg. De fordyber sig i fantasifulde universer gennem rolleleg, de udforsker deres skabertrang i krea-lokalet, og de hygger sig med ture ud af huset. Vi skaber muligheder med ting, som man ikke altid får gjort derhjemme - og så er alt bare lidt sjovere, når det sker med kammeraterne i SFO’en. Børnene får oplevelserne i fællesskab og gennem den fælles leg, og her har SFO’erne rigtig meget at byde ind med, synes jeg.

Der er besluttet at oprette et nyt pædagogisk udvalg af medarbejdere og ledere på tværs af alle SFO'er. De skal inspirere og støtte hinanden i udviklingen af et endnu bedre SFO-tilbud, hvor udviklingen af nye ideer er tæt forankret i børnenes hverdag i SFO’en. De skal også arbejde med, hvordan flere børn får lyst til at fortsætte i SFO 2.

- Når forældrene henter deres børn, har de været en del af mange forskellige fællesskaber - først i klasseværelset og efterfølgende i den fysisk aktive og fantasifulde leg i SFO’en, siger udvalgsformand Lars Hoppe Søe om tiltaget.

Nu skal den enkelte SFO, i samarbejde med skolebestyrelsen, finde ud af, hvordan de vil bruge SFO-strategien i dagligdagen.


Thomas Christensen er SFO-leder på Fladsåskolen, hvor 301 børn går i SFO.
Foto: Næstved Kommune

Nyhedsarkiv med lokale nyheder - klik her

Vis mere
Loading posts...
Følg Næstved Nyt på sociale medier

Annonce:

Næstved Bibliotek, Kvægtorvet

Grønnegades Kaserne Kulturcenter

Arena Næstved