Miljøminister Magnus Heunicke var stolt over Obamas besøg i Næstved



Miljøminister Magnus Heunicke her med Aligo Francis (A) fra Næstved Byråd 
Foto: ISO 4700 Photography / Jan Christensen

Blandt gæsterne til "An Evening with President Obama" fredag aften i Arena Næstved var bl.a. en række ministre og regeringsansatte. Næstved Nyt fik en snak med nogle af dem på den helt særlige aften i Næstved.

Byrådsmedlem i Næstved Aligo Francis (A) havde på forhånd med en stor portion humor på de sociale medier kaldt sig selv for "Næstveds Obama".  

Da den rigtige Obama gik på scenen i Arena Næstved kl. 18, fulgte en kæmpe klapsalve fra salen og stemningen var nærmest euforisk.

- For alle os i salen var det en kæmpe oplevelse, at se Obama i Næstved, fortalte miljøminister Magnus Heunicke efter showet til Næstved Nyt. Jeg har jo som dreng og ung spillet basketball her i de haller, og så se Obama gå op på scenen her i arenaen. Det gav mig gåsehud på den rigtig gode måde, fortæller han.

På spørgsmålet om, hvad Magnus Heunicke kunne tage med hjem efter at have hørt Obama tale i Næstved, sagde han: 

- Jeg synes, at Obama havde en klartskuende analyse af nogle af de problemer, vi står overfor med vores demokrati, og så selvfølgelig vores natur og klima. Men det handler jo, som Obama siger, også om en insisteren på, at vi kan gøre en forskel.

- Hvis vi bare hver dag, gør det lidt bedre. Vi kan jo aldrig regne med, at vi kan løse problemerne på en dag.  Det kan bare ikke lade sig gøre, og det ved jeg også selv, hvor jeg har siddet med store kriser, siger Magnus Heunicke. 

- Men hvis vi bare hver dag tager et skridt ekstra, og lige gør det lidt bedre. Det er den måde, man løser det på. Jeg synes, at det var meget fint at høre, fra ham der har haft erfaringen fra det Hvide Hus i otte år med store kriser og med globale kriser, siger han. 

Næstved Kommune havde til showet udarbejdet en video om Næstveds aktive ungdomskultur. Videoen blev vist for publikum kort tid inden Obama kom på scenen.

 
Video: Næstved Kommune

 - Jeg var meget stolt over videoen, og jeg stod lige for lidt siden sammen med en del af mine ministerkollegaer og en del regeringsansatte. Der var en af medarbejderne, der overrasket spurgte mig, om det virkelig var rigtigt, at Næstved har så meget entreprenørskab, iderigdom og kreativitet. 

- Jeg så også bagtæppet, som CMP One har stået for.  Da jeg var helt ung, så cyklede jeg ud til muren ude ved jernbanen, hvor Claus havde fået lov til at male.  

- Jeg har ikke selv malet noget, for jeg kunne ikke finde ud af det! Men jeg havde en klassekammerat, der også gjorde det i slutfirserne, og jeg har kendt CMP i mange år. Det var bare fedt, at se hans bagtæppe sammen med Obama, siger Magnus Heunicke.


Bagtæppet ved fredagens event med Barack Obama i Arena Næstved, som CMP One fra Næstved havde stået for. Obama fik også en lille udgave af bagtæppet som maleri med hjem fra besøget i Næstved. 

Tekst: Jan Christensen

Læs også:

Send et tip om 112-nyheder eller "Det sker i Næstved". Husk at skrive dit telefonnummer.

Navn

Mail *

Meddelelse *

Du kan også kontakte Næstved Nyts redaktion og fotograf på e-mail: fotojan@outlook.dk

Seneste nyheder

Nyheder fra arkivet (klik her)

Vis mere