Nu foreligger det samlede regnskab for Obama-eventen i Arena Næstved så, og det viser bl.a., at det lokale erhvervsnetværk NP2 (Næstved Projekt 2) har bidraget med 646.836 kr. til afvikling af arrangementet.
I alt 3.839 billetter blev solgt, men da omkostningerne samlet har været højere end indtægterne beder Arena Næstved nu om, at underskudsgarantien aktiveres med 1.633.179 kr.
Arena Næstved havde sat billetter til salg i fem kategorier, hvor de billigste kostede 400 kr. og de dyreste 18.500 kr. De realiserede billetindtægter fra de 3.839 solgte billetter giver en gennemsnitlig billetindtægt på 1.099 kr. pr. gæst.
Mange almindelige mennesker har med billetter ned til 400 kr. kunnet komme ind og høre Obama i Arena Næstved, hvilket ikke har været en mulighed ved de tidligere Obama-events i Danmark, der var målrettet erhvervsfolk eller var lukkede arrangementer.
I alt 2.551 af billetterne blev solgt til gæster fra Næstved og inden for en times kørsel derfra. 1261 billetter blev solgt til danske gæster, der bor over en times kørsel væk, og 26 billetter blev solgt til udenlandske gæster fra bl.a. USA, Tyskland og Sverige.
Obama-eventen resulterede i 436 omtaler i forskellige danske medier. Medieomtalen havde en værdi af 13 millioner kroner og historierne havde en rækkevidde på 54,5 mio. personer, som var de potentielle læsere, lyttere og seere af de enkelte omtaler.
Værdien af bystolthed, nye samarbejdsrelationer, partnerskaber, kompetenceløft, rekruttering af frivillige til fremtidige arrangementer mv. er derimod ikke indregnet i eventanalysen.
Arena Næstved havde sat billetter til salg i fem kategorier, hvor de billigste kostede 400 kr. og de dyreste 18.500 kr. De realiserede billetindtægter fra de 3.839 solgte billetter giver en gennemsnitlig billetindtægt på 1.099 kr. pr. gæst.
Mange almindelige mennesker har med billetter ned til 400 kr. kunnet komme ind og høre Obama i Arena Næstved, hvilket ikke har været en mulighed ved de tidligere Obama-events i Danmark, der var målrettet erhvervsfolk eller var lukkede arrangementer.
I alt 2.551 af billetterne blev solgt til gæster fra Næstved og inden for en times kørsel derfra. 1261 billetter blev solgt til danske gæster, der bor over en times kørsel væk, og 26 billetter blev solgt til udenlandske gæster fra bl.a. USA, Tyskland og Sverige.
Analysen af Obama-eventen, viser også en lokal turismeomsætning på overnatningssteder, restauranter og butikker på 745.900 kr. i følge vurderinger udarbejdet af Visit Sydsjælland & Møn i samarbejde med Næstved Cityforening. Tallene fra de private virksomheder indregnes ikke i selve regnskabet.
Obama-eventen resulterede i 436 omtaler i forskellige danske medier. Medieomtalen havde en værdi af 13 millioner kroner og historierne havde en rækkevidde på 54,5 mio. personer, som var de potentielle læsere, lyttere og seere af de enkelte omtaler.
Værdien af bystolthed, nye samarbejdsrelationer, partnerskaber, kompetenceløft, rekruttering af frivillige til fremtidige arrangementer mv. er derimod ikke indregnet i eventanalysen.
- Vi har lært rigtig meget af Obama-eventen, fortæller Arena Næstveds kommunikationschef Philippa Maigaard Filtenborg, da Næstved Nyt spørger ind til de områder der ikke er med i eventanalysen.
Næstved skal være kendt som eventby
- Vi vil gerne have, at Næstved bliver kendt som eventby. I det jyske forbindes f.eks. Horsens og Herning med store events. Før var de to byer ikke byer, man talte meget om. Det har de så fået bygget op, men det koster penge at tjene penge, siger Philippa Maigaard Filtenborg.
- Erhvervsnetværket NP2 havde til Obama-eventen i Næstved på forhånd stillet risikovillig kapital til rådighed, og flere tilsagn foreligger, så der også kan laves fremtidige store events og koncerter under navnet Event Næstved, fortæller hun.
- Vi har lært, hvor effektive vi kan blive, og hvor stor en styrke vi har, med 14 ansatte til daglig og så op til 250 medarbejdere og frivillige til de helt store events. Og så rykkede vi hurtigt på blot 7,5 uge, fortæller Philippa Maigaard Filtenborg.
- Der er også steder, hvor der er plads til forbedringer. Efterfesten til Obama-showet har vi evalueret på, og her skal vi klart blive bedre. Men vi er meget stolte over eventen som helhed, siger hun.
- Vi kan faktisk håndtere events af den kaliber med kompetencerne i den faste stab og med stærke frivillige, siger Philippa Maigaard Filtenborg.
Kommunikationschef i Arena Næstved Philippa Maigaard Filtenborg (th) håber, at Næstved kan blive en kendt eventby fremover.
Fotos : ISO 4700 Photography - Jan Christensen
Tekst: Jan Christensen